Saltar al contenido

Les desigualtats de gènere interseccionals de la societat es reflecteixen en els sistemes de mobilitat dels barris

|

Les desigualtats de gènere interseccionals de la societat es reflecteixen en els sistemes de mobilitat dels barris

Comparteix

Notícia CONFAVC. –Les desigualtats de gènere interseccionals – que es donen al conjunt de la societat es plasmen també en els sistemes de mobilitat i en l’urbanisme en general. Aquesta conclusió és la que va travessar tota la IVa Jornada de Barris Violetes, que aquest dissabte 31 de maig es va celebrar al Casal Marianao de Sant Boi de Llobregat i que va aplegar una trentena de persones, la majoria dones,  fet que en les conclusions es va remarcar.

Va ser la secretària general d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya, Sònia Guerra López; i la regidora de d’Igualtat de Gènere i Feminismes de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, Senci Domínguez Recio les que van fer arrencar la jornada. Ambdues representants polítiques van aplaudir que aquest acte de debat i reflexió que organitza anualment la CONFAVC arribés a la quarta edició per a posar sobre la taula temes urgents de l’agenda feminista. Ho van fer acompanyades de les activistes veïnals i feministes, membres de la Junta de la CONFAVC, Amor del Álamo Margalef – també presidenta de la FAVSant Boi de Llobregat- i de Josefa Farreny Triabó, vicepresidenta de la CONFAVC i membre de la Junta de la FAVLleida.

La centralitat dels desplaçaments del vehicle privat i l’androcentrisme capitalista a l’hora de concebre els sistemes de transport, són dos característiques que va posar sobre la taula Mercedes Vidal Lago, vicepresidenta de l’Associació per la Promoció del Transport Públic, en el seu torn de la segona taula rodona, moderada per Montse Blasco García- veu experta i de la Junta de la Confederació- , que tenia per títol “ Mobilitat inclusiva, sostenible i feminista: què és i com la fem”. Tanmateix Vidal va apuntar que “a l’àrea metropolitana només un 23% dels desplaçaments es fan en cotxe, i que la majoria dels desplaçaments es fan a peu, són de proximitat i responen a les necessitats de les cures que fan les dones”. Per què, doncs, aquest gran protagonisme mediàtic i de les administracions públiques, vers el transport privat? “Els homes en cotxe són el doble de les dones i en moto tres cops més” va respondre l’ambientòloga a la pregunta.

Aquesta taula rodona hi va participar també Mireia Piqueras, de la Xarxa de Bicibusos de Barcelona i Bicibús Eixample que va apuntar com el fet que incloure la mirada de l’infant en l’urbanisme i la mobilitat a través de la bicicleta, s’ha incorporat de retruc la perspectiva de gènere”,. També Sílvia Pariente Cordero, membre de la Junta de la Plataforma “Deixem de ser invisibles”,  va posar de manifest la necessitat d’implicar els grans operadors de transport privades en la accessibilitat: “La mobilitat ha d’incloure les dificultats motrius però també les sensorials, cognitives, de persones neurodivergents i de persones amb problemes de salut mental”, va afegir també Montse Blasco a aquesta taula.

En la darrera taula rodona activistes veïnals van explicar bones pràctiques que havien desplegat als seus barris, com Dolors Majoral i Elisabet Garcia ( de les AV de La Unió-Centre i Marianao de Sant Boi de Llobregat); Berta Clarea i Jos Farreny, per part de la FAVde Lleida, i Sílvia Delgado, per part de l’AV de Nova Lloreda Nord de Badalona. Aquestes experiències estaven moltes d’elles lligades al projecte de Barris Violetes que fa tres anys la Confederació havia desplegat a 17 barris de Catalunya, amb formacions i passejades pels barris per a detectar els punts foscos de l’urbanisme i mobilitat de cada indret. Unes “conclusions  i recomenacions” que en molts casos van ser vehiculades als ajustaments respectius.

(Conclusions de la jornada)

Configuración de cookies