La CONFAVC alerta de la vulneració del dret al padró a Sant Cugat del Vallès
La CONFAVC alerta de la vulneració del dret al padró a Sant Cugat del Vallès
Barcelona, 29 de juliol de 2025.- Només un mes després que la majoria dels grups parlamentaris signés el Pacte pel Padró a Catalunya al Parlament, la baixa de 4.000 veïns i veïnes empadronats per part de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès posa de manifest fins a quin punt era necessari aquest acord de país. Cal recordar que aquest va ser promogut per la Xarxa d’Entitats pel Padró, de la qual la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) en forma part- i recolzat per 200 entitats més, per exigir el compliment del dret al padró com a eina per garantir l’accés de la població nouvinguda a drets fonamentals com la sanitat i l’educació.
L’anunci d’aquest fet per part del tinent d’alcaldia de l’ajuntament vallesà, Jordi Puigneró es va produir en el marc del ple municipal del 21 de juliol en el qual es debatia una moció per adherir-se al Pacte pel Padró en el qual Junts per Catalunya, conjuntament amb el Partit Popular i VOX, va votar en contra i en conseqüència, la moció va ser rebutjada.
Tal com fa més de quatre anys recordem des de la Confederació, aquestes mesures que dificulten i impossibiliten l’accés al padró no tenen cap base jurídica i legal, a la vegada que representen una de les cares més visibles del racisme institucional al nostre país.
Les traves que des de la Xara d’Entitats pel Padró s’han detectat a la gestió administrativa del padró a més d’una trentena d’ajuntaments catalans, ha fet que les persones afectades hagin de cercar alternatives al marge de les administracions, agreujant encara més la seva situació d’inseguretat legal i vulnerabilitat, que en molts casos es deriva a situacions d’abusos, extorsions, i una gran erosió a l’accés de drets socials.
Per tant, cal dir-ho sense embuts: aquests ajuntaments, com d’altres, estan vulnerant una llei que marca que qualsevol persona resident a un municipi té dret a empadronar-se independentment de la seva situació legal o jurídica, i més enllà de tenir o no una adreça o un domicili habitual. Així mateix, recordem que el marc legal també estableix, pels casos de sensellarisme, la gestió de l’anomenat padró social mitjançant l’assignació d’un domicili fictici o de l’empadronament a equipaments o espais municipals. La nul·la voluntat política per resoldre i facilitar quelcom tan bàsic com és un simple registre administratiu, està provocant més desigualtat i l’augment dels casos de vulnerabilitat i exclusió als nostres barris.
Des de la CONFAVC no podem ignorar aquesta realitat que està obrint una bretxa social cada vegada més accentuada i que provoca la consolidació de municipis i barris de dues velocitats amb ciutadania de primera i de segona. És a dir, veïnat amb drets i serveis que conviuen al mateix barri amb altre veïnat sense els drets i els serveis més fonamentals.
La Comissió de Seguiment del Pacte pel Padró: una necessitat
La criminalització de la pobresa i de les famílies sense menys recursos és una constant dels ajuntaments que han declarat la guerra al padró amb declaracions públiques contundents com els equips de govern de Martorell i Figueres. Més recentment, l’Ajuntament de Calella també ha rebutjat la seva adhesió al Pacte pel Padró del Parlament de Catalunya, amb els vots en contra de Junts x Catalunya, el Partit Popular i Estimem Calella, i l’abstenció del PSC, curiosament un dels partits signants del Pacte pel Padró.
Tal com estableix el Pacte pel Padró aviat es constituirà una Comissió de Seguiment per avaluar els avenços en l’aplicació dels acords i poder detectar incompliments del pacte i del marc legal.
Des de la CONFAVC seguirem treballant des dels barris la defensa del dret al padró com hem fet als últims anys: creiem que és un dels drets fonaments per garantir els drets més bàsics pel conjunt del nostre veïnat sense cap mena d’exclusions.