9. Càrrecs i responsabilitats a la comunitat de propietaris/es
Guia sobre el funcionament de les Comunitats de Propietari/es | Fernando Pindado
En aquesta novena càpsula de la sèrie sobre el Funcionament de les Comunitats de Propietaris/es, Fernando Pindado explica les funcions, drets i obligacions dels càrrecs personals de la comunitat, que complementen la junta com a òrgan col·lectiu de decisió. Aquests càrrecs són essencials per al dia a dia de la comunitat i comporten tant responsabilitats legals com compromisos pràctics.
La presidència (i vicepresidència, quan n’hi ha) és l’òrgan representatiu i executiu: actua davant notari, als jutjats i en la gestió ordinària, vetlla pel compliment dels acords i té responsabilitat civil i penal en cas de mala gestió. La secretaria s’encarrega de la documentació: signar convocatòries, redactar i custodiar els llibres d’actes, emetre certificats de deute i gestionar notificacions. L’administració (que sovint coincideix amb la secretaria o es delega a professionals externs) vetlla pel manteniment de l’edifici, prepara comptes i pressupostos, executa els acords i gestiona cobraments i pagaments.
El vídeo destaca també aspectes clau com l’obligatorietat d’acceptar els càrrecs, les causes justificades per excusar-se, la prohibició de discriminació en l’elecció i la gratuïtat dels càrrecs (tot i el dret al reemborsament de despeses). Un recorregut imprescindible per entendre com s’articula la responsabilitat dins les comunitats de propietaris/es.